«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

گزارشی از برگزاری نمایشگاه گروهی نقاشی «جوانه» در نگارخانه حامی | سلیقه مردم به سمت آثار تزیینی است، نه هنری

  • کد خبر: ۱۵۷۵۰۶
  • ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
گزارشی از برگزاری نمایشگاه گروهی نقاشی «جوانه» در نگارخانه حامی | سلیقه مردم به سمت آثار تزیینی است، نه هنری
نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «جوانه» از چهارشنبه ۱۶فروردین در گالری حامی مشهد راه اندازی شد.

سرور هادیان | شهرآرانیوز؛  در این نمایشگاه ۲۳هنرمند جوان شهرمان در سبک‌های مختلف نقاشی حضور دارند که هرکدام با یک اثر به ارائه هنر خویش پرداخته اند. سبک و تکنیک در این نمایشگاه آزاد است و شامل آثار دکوراتیو، رنگ روغن، پاستل، سیاه قلم، خط نقاشی و... است. این نمایشگاه که از ۱۶ فروردین آغاز شده، تا جمعه ۱۸فروردین برای علاقه‌مندان به هنر نقاشی دایر است.

فرهنگ سازی هنر

گالری گردان این نمایشگاه در گفتگو با شهرآرا هدف از برگزاری این نمایشگاه را حضور و انگیزه برای ارائه آثار هنرمندان جوان بیان می‌کند و می‌افزاید: یکی از ویژگی‌های نمایشگاه‌های گروهی، آشناشدن هنرمندان با یکدیگر است. از طرفی، این نمایشگاه فرصتی برای نمایش آثار هنرمندان هم هست. مریم رحمتی خاطرنشان می‌کند: متأسفانه در مشهد کمتر برای هنر و هنرمند ارزش قائل می‌شوند و این درحالی است که باید بتوانیم برای هنر و هنرمند بیشتر وقت بگذاریم و وجود آثار هنری را در سبد کالای خانواده‌ها فرهنگ سازی کنیم.

پرتره با خط نستعلیق

مجید عبدا... پور، متولد سال ۱۳۵۷ در شیروان، کارمند و کارشناس ارشد مدیریت، از هنرمندانی است که با یک اثر از تصویر استاد شجریان که با خط نستعلیق این پرتره خلق شده است، در این نمایشگاه حضور دارد. وی می‌گوید: این تابلو به ابعاد ۸۰در۱۰۰ است و چند سالی است که در حوزه نقاشی خط مشغول به کار هستم. او که از کودکی در مدرسه به خوش نویسی و نقاشی علاقه‌مند بوده است، می‌افزاید: از محضر استادانی مانند استاد رحیمی، باقرزاده، قائمی و کاظم خراسانی بهره برده ام. این هنرمند که پیش از این در چندین نمایشگاه حضور داشته است، بیان می‌کند: بیشتر آثارم نقاشی خط است و به خط‌های نسخ، ثلث و نستعلیق تسلط دارم.

نمایشگاه‌های گسترده و دائمی

الهه غیور، دانش آموخته کارشناسی معماری است که از سال ۱۳۹۷ وارد فضای حرفه‌ای نقاشی شده است. او که با تابلو نقاشی خط «مزرعه پاک» در این نمایشگاه شرکت کرده است، با اشاره به این نکته که معماری جدا از نقاشی نیست، اظهار می‌کند: از کودکی نقاشی را دوست داشتم و رشته معماری را به این دلیل انتخاب کردم که طراحی و خلاقیت در آن وجود داشت. از محضر استاد علیرضا بهدانی بهره بردم و ابتدا کارم را با رنگ روغن آغاز کردم.

وی در ادامه می‌افزاید: البته علاقه من بیشتر به نقاشی است و در خط به اندازه‌ای که در تابلو زیبا بنویسم، تمرین و تجربه کرده ام، اما تمرکزم بر نقاشی است. ازاین رو، در آثار نقاشی خط من، اولویت با نقاشی و مینیاتور است. وی که تجربه حضور در بیش از ۱۰ نمایشگاه را در کارنامه هنری اش دارد، می‌گوید: حضور آثارم در نمایشگاه‌های داخلی و در کانادا و فرانسه و در آینده نزدیک در گرجستان، تجربه خوبی برایم به شمار می‌آید. این بانوی هنرمند تأکید می‌کند: متأسفانه در مشهد جایگاه هنری ضعیف است، اولویت‌ها به سمت خرید تابلو‌های هنری نیست. خرید آثار به ندرت صورت می‌گیرد، مگر آنکه بسیار ارزان باشد.

وی تصریح می‌کند: باید نمایشگاه‌ها در سطح گسترده تری باشد. نمایشگاه‌های خصوصی در حد حضور اقوام و آشنایان است، اما هنرمندان به حضور مخاطب‌های بیشتری نیاز دارند.
الهه غیور بیان می‌کند: ما به نمایشگاه‌های دولتی و دائمی با تبلیغات بیشتر نیاز داریم. گاهی شاید هنرمندان امکان پرداخته هزینه شرکت در نمایشگاه را نداشته باشند و به همین دلیل، کمتر دیده می‌شوند.

نرخ گذاری‌های توافقی

سالار ساتلخ محمدی، در این نمایشگاه با تابلویی به نام «موج طلایی» حضور دارد. وی که بیش از شش سال است وارد فضای هنر شده است، می‌گوید: بیشتر در سبک‌های سورئالیست و اکسپرسیونیست آثارم را ارائه می‌کنم، البته گاهی پرتره هم می‌کشم. وی می‌افزاید: در چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی حضور داشتم. در بخش آثار نقاشی تاکنون برای فروش اقدامی نکرده ام. این هنرمند جوان شهرمان درباره ارتباط برقرارکردن مخاطبان با آثار هنری بیان می‌کند: به نظرم برای برقراری این ارتباط با مخاطب، فعالیت جدی و مدونی انجام نشده است. از طرفی، مردم اولویت دیدار از نمایشگاه را در برنامه هایشان ندارند تا آثار هنری بخرند. معمولا مخاطبان نمایشگاه‌های هنری فقط تعداد اندکی از علاقه‌مندان هستند.

فراموش شده در فرهنگ سازی

محدثه امیری پور در این نمایشگاه با اثری با عنوان «رضا عباسی درحال نگارگری» حضور دارد. وی می‌گوید: از سال ۱۳۷۳ نقاشی را با کلاس طراحی آغاز کردم و سال ۱۳۸۳ نگارگری را آموختم. استعداد درونی و فضای مستعدی که در خانواده وجود داشت و همه علاقه‌مند و اهل هنر بودند، راه را برای ادامه راحت‌تر ساخت. او درباره فضای هنری شهرمان می‌افزاید: فضای هنری مشهد متأسفانه فضای خنثی و خاکستری است که هنرمند فراوان، اما هنردوست کم است. فرهنگ سازی در این هنر را فراموش کرده ایم.

در واقع، ابتدا باید دغدغه این فرهنگ سازی در مسئولان یک شهر وجود داشته باشد تا انعکاس آن را بتوان مشاهده کرد. او با اشاره به اینکه در مشهد قیمت آثار هنری یک سوم قیمت واقعی نرخ گذاری می‌شود، بیان می‌کند:  گاهی آثار دکوراتیو بازاری که کار هنری هم محسوب نمی‌شود، خریده می‌شود و متأسفانه سلیقه مردم به سمت آثار تزیینی است، نه هنری. حتی گاهی قیمت آن‌ها زیاد است، اما بازهم خریدار دارد.

بیان حرف‌ها با نقاشی

عالیه یوسفی دانشجوی کارشناسی ارشد IT است. او با تابلو رنگ روغن «رئالیست کلاغ سیاه و سفید» شرکت کرده است. او با بیان آنکه حدود چهار سال است به صورت جدی نقاشی و کار با رنگ روغن را ادامه داده است، می‌گوید: هرچند هنر هیچ ارتباطی با رشته دانشگاهی من ندارد، به نقاشی علاقه مندم و معتقدم برخی حرف‌ها را فقط از طریق هنر به ویژه نقاشی می‌توان بیان کرد.
این هنرمند جوان شهرمان خاطرنشان می‌کند: به اعتقاد من، بزرگ‌ترین مشکل هنرمندان نقاش در شهرمان، حمایت نکردن مسئولان از آن هاست.

جایگاه هنر در میان مردم

فاطمه یوسفی، کارشناس میکروبیولوژی، نیز می‌گوید: به صورت خودآموز نقاشی را آموختم و رنگ روغن در سبک‌های رئال و انتزاعی کار می‌کنم و با اثر «موج خیال» در نمایشگاه جوانه شرکت می‌کنم. به اعتقاد من گاهی محدودیت‌ها سبب ارتباط برقرارنکردن با مخاطب می‌شود. از طرفی، هنر هنوز برای مردم جایگاه خودش را پیدا نکرده است.
وی تأکید می‌کند: به نظرم افزایش گالری‌ها و تعدد نمایشگاه و حضور بیشتر هنرمندان، می‌تواند به فرهنگ سازی این ارتباط کمک شایانی کند. از طرفی، نقش تبلیغات را نمی‌توان دراین باره نادیده گرفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->